Friday, December 14, 2012

jangan berhenti berharap

Assalammualaikum, selawat dan salam buat kekasih ALLAH buah Hatiku:)

"apa lagi ujian aku ni,,tak sanggup dah rasanya"
"haaa..kenapa aku,Ya ALLAH"
"Apalah dosa aku kali ni"

tanya pada hati,tanya pada iman...siapa kita nak mempertikaikan tiap sesuatu yang ALLAH bagi??
layakk ke kita ni nak mempersoal kan apa yg ALLAH bagi?? kenapa asyik nak mengeluh?
berapa banyak kali dah kita bersyukur satu hari?? berapa banyak kali kita ingat ALLAH waktu kita senang?

itu hakikatnya..manusia memang selalu lupa,..maksud manusia itu sendiri adalah lupa..
bila ditimpa musibah janganlah sesekali kita mengeluh...
jangan mengeluhh,jangan berhenti berharap..."janganlah kamu berputus asa dgn rahmat ALLAH"

nak berubah memang susah..tapi,sebenarnya ikut pengalaman nak jadi baik tu senang..yang susah nya nak istiqamah,nak mujahadah..sebabtu..proses nak berubah ini ALLAH uji kita dengan istiqamah..ALLAH nak tengak sejauh mana kita ikhlas beribadah pada Dia..asas utama dalam beribadah adalah IKHLAS..if kita TAK ikhlas..automatik sia-sialah ibadah kita...nak ke kita jadi golongan yang sia-sia? taknak kan?^,^ jadi marilah sama-sama wahai yang sedang menulis (tuju pada diri sendiri yang sering leka jugak) awak-awak..kita-kita,dan siapa-siapa..mari..kita checklist iman kita..IKHLAS KAH AKU DALAM IBADAH?? (sila fikir-fikirkan moga ALLAH bukak hati kita jadi orang yang ikhlas)

ALLAH dah uji,..berlapang dadalah dengan ujian ALLAH..sebab ALLAH kata dalam surah insyirah ayat 5 dan 6."dalam kesulitan ada kemudahan" ALLAH ulang dua kali..maka??sila gunakan akal anda yang hebat ALLAH cipatakan tu sekarang untuk berfikir... jangan malas-malas..cuba fikir kenapa ALLAH kata macamtu? baiklah disebabkan anda malas untuk berfikir...maka disini saya mengutar hujah saya (maaf ayat  baku sikit..hihi) sebab..ALLAH taknak kita berhenti berharap ye kawan-kawan..cuba jadikan ayat ini as a motivation dalam diri kita..insyaALLAH,kita rasa bersemangat nak bangun balik...tak caya? percayalah sebab apa yang ALLAH kata semuanya benar-benar belaka:)

langakah pertama itu penting ,sebab tanpa langkah pertama maka tiadalah langkah yang seterusnya:)
jadi langkah pertama untuk berubah perlulah pasang niat sebaik-baiknya ye..sebab prof muhaya selalu cakap"fikiran yang positive,akan membentuk tindakan yang positive" haa nampak tuu? kuasa minda kita sangat pentig untuk membentuk personaliti yang baik.(macam kaunsler dah pulokk..maaf tak berniat nak melebih-lebih,hikhik).

ALLAH tiba-tiba menggerakkan tangan saya yang comel ini untuk berkongsi sesuatu (tiada niat mahu berlagak okay,sebab setiap kejadian ALLAH itu adalah indah-indah belaka,maka jangan lah cemburu,sebab tangan awak yang sedang membaca ini juga cantik ^,^)


step untuk lebih rapat,,dekat,, dengan ALLAH.

"aku dekat,Engkau dekat"

manusia diciptakan adalah untuk beribadah kepada ALLAH
itu lah aim,tujuan hidup kita sebenarnya..hanya kerana ALLAH.

-jaga solat..solat..dan solat.
kenapa?
sebab solat itu adalah tunjang utama as a muslim,maka solat itu sangat penting..dann penting..pentinggg.beza org kafir dengan orang islam ialah SOLAT..fahamm? saya pasti anda faham..ALLAH kata jika kita jaga hubungan dengan Dia,maka semuanya pasti terjaga dan dijaga..haa..nak apa lagi?? jagalah waktu solat...tiap hari,cuba kita niat nak solat awal waktu.nak tepat pada waktunya. hayati solat kita,mualakan dengan hayati al-fatihah tu dulu..pleaseee..i'm begging to youyou sekalian jangan neverever TERGOPOH-GOPOH dalam membaca al-fatihah.nak tanya sikit ni...apa yang awak sedang kejarrr semasa baca al-fatihah tuu lajulaju?..silalah fahami makna AL-FATIHAH,hayati like u tengah speak with your lover. setiap ayat..cuba hayati..hayati dengan penuh pengharapan dan ikhlas..sungguhh inshaALLAH ALLAH akan campakkan sakinahh yakni ketenangan didalam diri..inshaaALLAH. dah lama-lamaistiqamah dengan al-fatihah cuba upgrade lagi pemahaman kita dalam solat  paham setiap perbuatan dalam solat pulak...buat perlahan-lahan tapi biar berterusan sbb tu lagi baik,daripada berubah sekali gus tapi tak istiqmah...tapi paling terbaikk,,teruslah berubah sekaligus dan istiqamah..haa.amacam kita yang mana??kita sendiri yang tahu kita di tahap yang mana maka buat berdasarkan kemampuan diri okay:) maka apabila terjaga solat kita,automatik kebaikkan yang lain akan datang dengan sendirinya sebab solat itu sendiri mencegah manusia dari kemungkaran kan?:)


wallhu'alam
maka sampai disini sahajalah coretan hamba,saya,awak2,kita2,dan kamu2 semua..kita sama-sama nak cari redha ALLAH sama-sama nak pergi syurga ALLAH maka sama-samalah kita saling pesan berpesan,tegur,menegur:) tugah dakwah ni semua orang kene buat,buakn pakpak ustaz je..buak orang2 alim..siapa2 saja boleh berdakwah,sampaikan walau satu ayat...kita semua tak sempurna.sebab DIA je yang paling sempurna sebab apa bila kita terlalu kejar kesempurnaan nescaya kita akan jadi gila:)

i luv u lillah,
jazakallah khairan kathiran:)





#step-step seterusnya next entry inshaaALLAH.illalliqa'