Thursday, October 25, 2012

Ukhuwah Fillah (astrian)

Assalammualaikum:)

alhamdulillah ALLAH masih beri ruang,beri peluang untuk terus bernafas,

SPM tinggal seminggu,...masyaALLAH,makin dekat dah rasanya,,,makin dekat jugak masanya nak tinggalkan sahabat-sahabat,guru-guru sebak rasanya...,walaupun baru dua tahun menuntut di SMK,Telok Datok,,tapi pengalaman yang di timba ibarat 5 tahun ada dekat sini...indah aturan Tuhan tu kan..,sungguh pengalaman alam remajalah yang menjadikan siapa kita di masa depan...:)

banyak benda saya belajar sepanjang dekat sini,belajar nak hidup berdikari,belajar kenal ragam manusia,dan belajar apa itu erti persahabatan..
lumrah hidup dekat asrama,(astrian) bergaduh,suka,duka...semua di kongsi bersama kan?:)
yelah hidup satu asrama tu ibarat duduk satu rumah jugak..macam adik beradik,macam sebuah keluarga yang besarkan..seronokk..tengok adik-adik junior,bergurau,tengok diorang study,tengok diorang bergaduh..entahlah rasa makin sayang nak tinggalkan keadaan ni...

entah bila lagi kita boleh makan satu pinggan,duduk atas katil ramai2 sambil berborak..solat jemaah sama-sama kan,bila lagi nak usrah,dengar tazkirah,baca yasin sama-sama kan? ...entah bila lagi nak dapat dengar astrian panggil nama "kak Qur," ,datang duduk dekat katil saya sambil bergurau,sambil kongsi masalah share cerita kan? sungguh saya akan rindu itu semua,rinduu dekat adik-adik junior yang ibaratnya macam adik sendiri dah.,saya ingat lagi bila adik-adik cakap rindu kak qur yang suka senyum suka bergurau..sungguhh saya rasa nak menagis bila mereka cakap macamtu.,ingat pesan akak adik-adik" jaga solat ,jaga aurat,insyaALLAH berjayalah dunia akhirat"

waktu saya sakit astrianlah pengganti keluarga saya,sahabat-sahabat alina,jelin,yana,adi, atyn,jaja ...adik-adik kakak f6 semua kerumun tepi katil,bagi saya semangat,bagi saya kuat..bacakan ayat-ayat cinta ALLAH dekat tepi telinga saya..,ingatlagi waktu saya sedih menahan kesakitan.mereka datang dekat saya dan cuba buat saya tersenyum kembali,...saya sedih tengok wajah kerisauan mereka...demi Tuhan mereka tak pernah biarkan saya sendiri,saya selalu cakap,saya ni menyusahkan mereka,,tapi mereka senyum je meraka cakap" kau tak pernah menyusahkan kita orang qur" masyaALLAH makin terharu rasanya.makin bertambah sayang dekat mereka.makin rasa sayang nak tinggalkan mereka.entah bila saya akan dapat sahabat..macam kalian lagi...

saya dulu sangat ragu-ragu nak berubah dari tahun lepas saya mencari-cari jalan kebenaran..dan semakin saya cari..semakin banyak dugaann ,,betul kata orang..jalan mujahadah itu berliku-liku haluannya"
saya ingat lagi masa saya sampai dekat pintu ostel setelah 2 minggu duduk dekat rumah,,mula-mula saya takut dengan pandagan mereka dengan imej baru saya,,,tapi alhamdulillah saya terkejut sangat bila mereka dtg  dekat saya,mereka cakap "cantik pakai mcamni" masyaALLAh seribu syukur, dalam hati cakap...mereka terima saya yang "baru"
saya rasa seronok sangat bila,tengok sahabat-sahabat turut berubah,saya selalu pesan kat mereka jadikan apa yang terjadi pada saya ni sebagai pengajaran buat mereka, Alhamdulillah,saya rasa terharu bila mereka turut berubah ke arah kebaikkan..percaturan ALLAH tu indah,bila kita nakjadi baik,,ALLAH hantarkan orang yang baik untuk bimbing kita,Alhmdulillah dalam masa yang sama ALLAH hantarkan cikgu Ammar untuk tegur kesilapan astrian..a big thanks to u cikgu,,jazakallah.

saya tiada dalam gamba ini-_- sedihhh.heeh

dear,
shazlin selalu cakap kat saya "dia nak jadi orang yang lebih baik dari sekarang,dia nak jadi orang yang ikut syariat,dia selalu mintak saya doakan dia istiqamah alhamdulillah,kamu tahu tak jelin,masa first kamu nak pakai tudung labuh kak aisyah tu "kamu cakap dekat kite,qur..betul ke ni? qur nanti apa pulak orang pandang kat aku?"kamu mcm ragu;ragu..tapi tak sangka bila kite yakinkan kamu kita ingat lagi kita cakap"langakah pertama adalah langakah yang penting,kalau iman kita tengah kuat untuk buat kebaikan kenapa tak teruskan je,takut-takut nanti ALLAH terus hilangkan kebaikan yang kita nak buat tu kalau kita lengah-lengahkan."
lepastu dengan confidentnya kamu pergi kelas malam pakai tudung tu:) alhamdulillah.kite doakan kamu sentiasa istiqamah ye:)

dear alina,kamu kawan saya dunia akhirat,kamu lah sentiasa disamping kite,dulu kita satu bilik sekarang tak lagi..tapi alhamdulillah kita rapat jugak macam dulu,terima kasih susah senang dengan kita,terima kasihh.kita dah banyak suusahkan kamu...maaf ek..kita sedih bila tengok kamu risau pasal kita masa kita sakit.mintak maaf ye..moga kebaikkan kamu Allah ganjar kan pahala,jangan takut buat kebaikan,InsyaALLAH kamu yakin je dengan ALLAH.insyaALLAH dia tolong,,kamu mesti kuat,ini dugaan untuk kamu,dugaan setiap hambanya adalah berlainan ingat tu..Kamu yakin dengan Allah kamu yakin dengan diri kamu,,,insyaALLAH ujian berat mana pun kamu dapat tanggung.."ALLAH takkan uji kamu dengan ujian yang kamu tak mampu:)


dear adila,terimakasih selalu kejut kite bangun tahajud,terima kasih buat kita selalu tersenyum dan ketawa,terima kasih suka kacau kite,terima kasih ajarkan kite terimakasih ilmu yang kamu curahkan kat kite..ALLAH saja yang akan balas jasa kamu.kita sentiasa dokan yang terbaik untuk kamu:) kamu sabar ye kalau ALLAH uji kamu. kite harap kamu sentiasa tenang:)

to beloved yana,terima kasih.terima kasih,dan terima kasih..kamu banyak bersusah payah untuk kita" kamu jangan takut dengan pandangan manusia,yang penting ALLAH redha dengan apa yang kamu buat"
takpa kita nak berubah biar sikit-sikit yek? insyaALLAH ALLAH tolong hambaNya yang sentiasa inginkan kebaikkan,kite tahu yana boleh..yana ingat pesan kita ni ek"jaga solat,jaga aurat,insyaALLAH,lama2 kebaikan yang lain akan datang dengan sendiri:)

dear,
atynn...i luv u lillah,..terima kasih atyn...maaf ye..kite selalu sakitkan hati atyn..kita selalu buat atyn marah...kita selalu tak layan atyn..maaf kan kita atynn...atyn tahu taklepas atyn lap muntah kita dekat mulut kita tu masa kita sakit,,,hilang segala rasa marah,rasa sakit hati.segala rasa yang jahat dalam diri kita ni atynn...masyaALLAH sebab atyn ikhlas tolong kite,ALLAH buangkan segala segala perasaan buruk kite tu atyn,,terima kasih atynn..atynn kene banyak sabar kalau orang buat jahat kat atyn.. ingat pesan kita ni  tiap kali orang menyakitkan hati atyn,,atyn cuba diam then cakap kat diri sendiri "ALLAH datangkan dia ni (org yang buat atyn) untuk uji kesabaran atyn,,insyaALLAH atynn boleh!:)

dear jaja,
jaja,,terima kasihh...terima kasihh selalu buat baik dengan kite,jaja banyak tolong kita,banyak sabar layan kerenah kite,kite ingat lagi jaja risau masa kita sakit tu,maafkan kita ek jaja,kalau jaja pernah terasa dengan kita..kita sentisa doakan yang terbaik buat jaja,,jaja sentiasa buat baik tau,jaja gunakan kepandaian jaja untuk tolong orang lain okay,,jangan peduli orang kata apa yang penting ALLAH redha:)


jaja takda:(

kita sama-sama tak sempurna,sebab itu kita dihadirkan untuk saling ingat mengingati..pesan untuk diri sendiri jugak:)

sekali kita bersahabat,selamanya kita tetap sahabat.i Luv U lillah,
ukhuwahfillah until jannah,insyaALLAH.





2 comments:

  1. salam QAS.
    hehew..
    thanks. i'll remembered that momentz. thanks.. thanks..thanks..

    ReplyDelete
  2. tersentuh hati bila baca .. tak sangka banyak perkara yang adik Qur lalui .. saya doakan adik Qur dan kawan-kawan mencapai apa yang kalian inginkan .. insyaALLAH .. saya harap adik Qur tabah atas apa yang berlaku ..

    ReplyDelete