Thursday, January 3, 2013

langkah mesti baru,agar iman sentiasa baru,

assalammualaikum.selawat dan salam buat kekasih ALLAh buah hati saya:)
alhamdulillah,sebab ALLAH bagi awak-awak yang sedang baca ini entry masih hidup disaat ini,pada tahun yang baru ini 2013 ini (heh maaf skema sikit)

"yang paling dekat itu mati"
sedar tak sedar...macam tak sangka betap cepatnya masa berlalu..macam baru semalam,main kejar-kejar dekat padang,macam baru semalam makan aiskrim pakcik mattkool...haish kecik-kecik nak mandi pun kena panggil mak,yelah dulu kecik tahu apa sangat.bila dah besar...berlagakk gilaa-_- ahhh,.dulu punya lah brutal semua jenis sukan dilanyakkan paling best sukan roundess(cani ke eja? haha.),siap kasi pecah tingkap rumah makcik tingkat 3,tahap keselekehan tak payah cerita superr dupper punya tahap dah,yelah kanak-kanak kan tahu apa je..yang tahu main makan tidur.indah sangat jadi kanak-kanak,takpayah fikir pasal masalah dunia yang selalu menyesakkan iman.

sekarang macam tak percaya,sedang berada di tahap ini,tahap umur remaja.sweet2 18 gitu:P
macam sedang bermimpi,SPM dah habis...macam sedang bermimpi..tapi sebenarnya berjalan di atas realiti.bila di flash back masa lalu,betapa kuasa ALLAH dia tolong kita sampai ke tahap ini (sekarang),cuba fikir kalau ALLAH tak tolong kita masih kita sampai ke tahap ni ke?? ALLAH tolong kita,kita je tak nampak,kadang-kadang kita je rasa kenapa ALLAH bagi macam ni dekat akuu
tahun 2012 tahun yang amat sulit buat diri saya yang tak sebarapa ini,
ada masam,ada manis,ada pahit,ada masin,cukup rasa,complete dah ALLAH bagi.
alhamdulillah pengakhiranya sangat manis.alhamdulillah..alhamdulillah..ALLAH,ALLAH,sungguh ana rasa nak terima kasih dekat DIA.doa lah tiap hari dalam solat agar ALLAH sentiasa menjaga cinta kita terhadap DIA,mashaaALLAH awak-awak semua tahu tak bertapa suwiiitnya bercinta dgn ALLAH.bila sedihh..mengadu je kat ALLAH.sure dan pasti ALLAH akan tenangkan kita..tak percaya? cubalah,tiada yang dusta :)

biarlah masa yang lalu itu terus berlalu,ana dulupun bukan baik mana,dan sekarang pun belum cukup baik.iman ni haa,,kejap naik kejap turun,almaklumlah manusiakan?..tapi if u trust to ALLAH DIA tolong:) sentiasalah cuba nak jadi yang terbaik,walaupun kadang2 kita fikir ia mustahil,....jangan putus harapan akhi ukhti...doa..doa...dan doa...jangan pernah berhenti..doa mintak ALLAH bagi hidayah doa mintak ALLAH luruskan jalan kita,doa mintak ALLAH permudahkan urusan kita,dalam berdoaa please sista,n brothaaa,don't ever never "LUPA",to say ALHAMDULILLAH to your LOVER (ALLAH).plissss.and plisss..im begging...dalam apa2 keadaan ucapkan syukur dulu dekat ALLAH.kenapa? kerana ALLAH awak masih dan sedang membaca ini entri.maknanyaa? awakmasih bernyawalah...tell me,tell mee(cara berlagak,hikhik) sapa,yang bagi  nyawa kak awak ek? sapa yang bagi udara kat awak? siapa yang jalankan degupan jantung awak ek? so..maka? jelaslah disini,ALLAH kan? hmmmhmmmm....apa lah lagi yang awak nak bagi alasan dan berdalih untuk tidak bersyukur,,..? haishhh jangan jadi sombong,no..no....katakan tidak pada SOMBONG dan RIYAK

nak berubah jangan fikir apa orang cakap, sebab manusia memang takkan berhenti bercakap..tapi fikirlah apa yang ALLAH kata.fikirlah apa yang ALLAH dah beri dekat kita,fikirlah apa tujuan hidup kita yang sebernar?? kadang-kadang kita ni hidup macam esok tak mati,padahal...kita sendiri tak tahu kita mati tu bila...tapi kenapa kita still main-main dalam hidup,still takda tujuan? padahal kita  dah tahu sejak ,dululagi..ohh mungkin sebagai manusia kita lupa..mungkin...AIM kita ALLAH,goal kita JANNAH.kan? jangan ragu-ragu nak buat sesuatu yang baik,sebab esok belum tentu kita masih bernyawa.kumpul pahala,sebanyak2 yang kita mampu.

tanya pada diri kita apa persiapan kita menuju ALLAH,
jawpan ana:ya ALLAH  adakah cukup amalan ku ini?
guna kata-kata ni as motivation pada ibadah kita,bila u asking this question,adakah tak tergerak hati kita nak tambah amalan kita??? kalau hati anda tak tergerak something wrong sedang berlaku dengan HATI u,maka doa kat ALLAH supaya kirimkan anda hati yang baru.

dan tanya lagi pada diri;
andai aku mati esok,cukup kah amalan aku untuk tidak dicamppakkan ke neraka?
jawab ana:ya ALLAH sungguh diberi seribu tahun pun belum tentu cukup amalan ku ini ya ALLAH. ingat mati..ingat mati..ingat mati...motivation palinpalingg awesome..dan berkesan untuk tambah ibadah kita ingat MATI...inshaaALLAH akan terkesan di hati kita,kalau tak lut dekat hati awak jugak.its something wrong jugak..istighfar banyak2 dan buat solat taubat sekarang jugakk!!! buat,,,dan cuba...tiada istillah terlambat dalam bertaubat akhii,ukhtii..cuma kita je suka tangguh2 taubat kita..

ana sebenarnya malu dengan diri sendiri jugak,kadang-kadang ana fikir 2 3 kali nak post2 entry dakwah macamni,yelah ana bukan hebat mana,padahal masih bertatih menuju DIA,ilmu pun kurang lagi..ana pun bukannya baik mana,masih banyak kekurangan.masih banyak khilaf..dulu ana pun pernah hidup dalam dunia yang gelap yakni dunia yang jauh dari ALLAH.dunia ana dulu pun   jauh dari Rahmat ALLAH.tapi ALHAMDULILLAH....ALHAMDULILLAH,,ALLAH masih tunjukkan kasih sayang dia pada ana,mashaaALLAH,subhanallah,..betapa dia sayang ana,betapa dia taknak ana hanyut DIA tolong ana dengan hantarkan kasih sayang dan cintaNya yakni ujian?
jangan pandang ujian itu satu malapetaka,tapi pandang ujian itu sebagai satu nikmat dan tarbiyah dari ALLAH untuk guide kita.nikmatilah ujian ALLAH, sungguh pengalaman mengajar ana,sungguh nikmatilah ujian awak-awak takkan kecewa:)

sejujurnya,ana baca banyak kali benda ini,baru ada secebis kekuatan DIA bagi pinjam untuk menulis entry ini:)

#ramai yang tanya apa yang dah jadi dengan ana? kenapa berubah sangat? hmm,bukan taknak share,tapi belum masanya ye kawan2 belum waktunya,inshaaALLAH ada rezeki kita share sesama ek:) ouhh sebelum terlupa memandangkan ada yang suruh bukak ruang coment  maka hamba dengan rendah dirinya akan menurut perintah,hikhik.

wallahua'lam,jazakallah khairan kathiran,

4 comments: