Monday, January 7, 2013

aku juga begitu

assalammu'alaikum,salam buat kekasih ALLAH buah hatiku.

(harap maklum entry ini sangat panjang,tapi apa salahnya kalau panjang jika jalannya untuk tuju ALLAH ye tak? awak pilih sendiri,pilihan ditangan anda.anda sendiri tentukan nak baik ke buruk nak redha ALLAH ke,nak pandangan manusia? )

mashaaALLAH,subhanallah...alhamdulillah...sungguh beribu kali tahmdi beribu kali syukur pun belum cukup untuk diucapkan pada yang Khaliq...tapi kita perlu mencuba ucapkan sebanyak mungkin  biarlah dia menjadi saksi yang kita sentiasa  mencuba untuk dekat dengan Dia.

ana tulis entri ni bukan bermkna ana baik,bukan bermakna ana ni alim,apatah lagi mengatakan ana ni sempurna, nauzubillah!bukan bermakna,apa-apa, ana juga masih berjalan,masih bertatih dan perjalanan seorang remaja masih jauh,yaa jauh terlalu jauhh..ana menulis sebab ana rasa patut ana tulis patut dijadikan pengajaran.patut sama2 kita renungkan.

aku juga begitu,ya ana juga seperti awak,ana juga seorang manusia,seorang muslimah..dan bercita-cita menjadi mukminah ana juga yakin awak-awak juga begitu..

palazo, jeans skinny,cutting seluar fit-fit..baby-T,Tshirt fit-fit,,kemaja fit-fit..dan segala adik beradiknyaaaa  baju kurang kalau boleh nak fit  sampai takleh nafas dah -_- nak cantik kan?. ye ye ana pernah merasa dan memakainya.bukan sekali dua tapi berkali2.dan itu dah menjadi pakaian harian.nama je pakai tudung..tapi tudung tak membawa ana menutup sepenuhnyaa...sampaikan dalam stok almari takdo baju2 labuh,muslimah ke..takde2 semua  stok up2date "kononyee" astghfirullah,istighfar panjang bila teringat balik. dari meningkat remaja ana terjatuh cinta dengan pakaian-pakaian macamtu.parents ana tak pernah pun belikan baju-baju macamtu yee-__- malah siap ditegur suruh pakai elok2... ayah ana siap cakap."awak ingat lawa ke pakai jeans tu,,buruk tau.nampak,kalau awak nak sangat pakai awak pakailah dalam jubah ke baru stylo,trendy" see pandangan jujur seorang ayah.ingat lagi masa dalam kereta nak pergi kenduri.baju ana fit.."kan cantik kalau pakai jubah,awak cakap je nak jubah macam mana.nak10 pasang jubah pun abah boleh bagilah,tapi nak 10 pasang jeans sory lah sampai kiamat pun takkan bagi.".padahal jubah banyak tapi tak pakai,yelah tak suka.kite dgn kakak kita bila dengar dah bersinar-sinar mata.sebab dah terbayang dapat 10 pasang baju baru.hewhew,tapi masa tu ana anggap itu sekali lalu je,nasihat yg sekali lalu.haihai bhaibhai di telinga jee..betapa ayah ana sayangkan ana kan?:) tapi ana? "nak bawak dia masuk neraka?" nauzubillah,astaghfirullah.maafkan kite ABAH.

tapi almaklumlah remaja-remaja macam kite ni apa pedulik kene marah ke tak kan..padahal beli sendiri pun duit parents jugak ,tapi bila ditegur buat tak tahu je berlagak..nauzubillah jangan sesakali macamtu yee.ouhh itulah saya masa nakal2 dulu-_-...nowdays trend baju macam2 jenis,setiap kali fashion baju baru ana tak teragak nak beli,konon nak up2date,,, alah its normal lah gadis-gadis lagi2 remaja macam saya ada sense of fashion ye dakk? ana pun tergolong dalam itu golong.dan sangat tragik ana memang  suka fashoin -_- sanggup you tengok u tube gaya2 tudung bagai.sanggup beli itu majalah fashion (maaf bahasa tercantik sikit).ya fashionista.brrrrr.sanggup jalan itu mall cari baju2 yang kononye awesome dan trendyy.zara.zalora.armani,f.o.s dan segala menatang tu ye,,padahal kalau dikira itu duit dah boleh beli ferarri dah(amboi melampau hiperbola-__- ,menyesal sekarang tak guna qur) dari tudung, beg sampai kasut,nak semua je cantik soal kos tolak tepi ahh,yang penting suka! bak kata org dedulu... kalau dah minat,sejuta ringgit pun sanggup kan?.haaa this is called fanatic..not fantastic okay,jangan tiru perangai tak semenggah gitu ye..nauzubillah sila avoid itu gila fashoinnn,nono,,never ever terjebakk macam saya-__- tak salah berfashion tak salah bergerak ikut zaman,tapi yang salahnya kita yang tersalah membelakangkan syariat.kita yang tersalah meletakkan pandangan ALLAH dibelakang.mintak ALLAh jauh,nauzubillah.

dan mari kita kembali ke dunia realiti wahai kita-kita yang digelar MUSLIMAH.
"sampai bila kita nak macam ni? sampai bila kita nak jadi hamba fashion? sampai bila kita nak cantik depan manusia?sampai bila kita mendedahkan maruah kita? sampa bila? sampai bila kita akan puas dengan dunia?
dan adakah sampai ajal menjemput kita masih begini? nauzubillah moga ALLAH jauhkan itu dari kita semua ukhti.
ukhti,sebenarnya jika kita kejar dunia kita takkan pernah puas,takkan pernah tenang,takkan pernah tenteram.ana cakap berdasarkan fakta,ini yang ana rasa.ini yang ana rasa di saat itu.disaat ana berada di "dunia " itu.
jadi ukhti kenapa? kenapa? kita pilih untuk tidak puas? untuk tidak tenang? untuk tidak tenteram?  betullah orang kata  life is about choices, hidup itu semuanya tentang pilihan.kita yang pilih sendiri.

ana juga masih bertatih,bertatih menuju Illahi...tak baik,tak kuat mana lagi lagi,tapi u kene push up diri sendiri motivate diri u sendiri..takda sapa ubah kita kalau kita yang tak mulakan.first step itu pentingggg! dan always ingat! as muslim u need try to be the best!. yaa..yaaa susah,,payah memang payah,,sakit,memang sakit..sedangkan nabi-nabi.yang ALLAH janji kan syurga tu pun diuji aptah lagi kita manusia yang belum tentu capai syurga? tapi apa salahnya berkorban sungguh pengorbanan menuju ALLAH itu sangat berbaloi-baloi.

baby steps,tak salah kita jadi bayi semula mari,mari kita bersihkan kembali khilaaf kita..
"aku dah terlambat lah nak berubah"
"kalau aku berubah apa orang kata? apa orang cakap?"
ketahuilah bahawa syaitoooonnn laknatullah itu sentiasa ingin membolak balikkan hati kita agar lari dari kebenaran.maka? LAWAN.LAWAN. dan  LAWAN.

meh kita mulakan dengan yang simple step..di entry lepas jangan berhenti berharap  ana dah sentuh pasal solat.maka entry ini ana nak sentuh pasal aurat.let's tukar sikit je..sikit jee.ye lah nama pun baby steps kan?
okay memula jom tengok tudung kita? jarang tak? pendek ke?

it's okay ukhti if tak pakai tudung labuh pun..tapi it's batter rite kalau boleh pakai tudung labuh?:) okay tudung tu kalau boleh pakailah yang melepasi atau yang tutup dada..takkpun cuba pakai tudung labuh dari biasa..awak kite pun bukannya pakai tudung labuh selalu tapi sometimes dan sedang membiasakan diri jugak..sometimes kite still pakai tudung bawal biasa atau ariani yang tutup dada if keluar dekat2 dgn kawasan rumah tapi makesure jgn jarang make sure jangan sesekali menyempangkan tudung ke bahu.nono if pakai bawal bidang biasa tu ye:) kalau awak penggemar shawl pun boleh pakai je shawl,tapi..tapi make suree ianya labuh menutup dada,haa,banyak dah sekarang ni ana tgk shawl labuh2..so? u decide sendiri kan? :)

di sebabkan baby step inilah,alhamdulillah akhirnya ALLAH bagi ana terbiasa pakai yang bidang 50 n 55 brand akel..ha tahu kan?tudung ni macam tudung labuh jugak tapi dia tudung bawal..ana  tahu awak2 semua tahu. dan sometimes je ana pakai tudung labuh yang bulat jahit tengah tu,tahu?  sebab ana macam awak2 jugak masih belajar mebiasakan.takpe slow-slow,,orang nak berubah sederap memang susah maka perlahan-lahan nama pun langkah bayi kan? baby kan jalan slow-slow:) biasakan mulakan dengan tudung dulu ye,takpa.slow-slow...kite pun macam awak jugak slow-slow bergerak..tapi ukhti! please2 istiqamah.

okay next entry i will  publish secepat mungkin bout sock,handsock,skirt and clothes,blause and so on...sory ana buzy mengurus urusan negara,heheh tapi disebabkan ana sayang MUSLIMAH ana ambil sikit masa malam ni untuk tulis. ini buat sahabat-sahabat yang pernah PM dekat ana,ini secebis buat sahabat.sesiapa sahaja yang nakBERMULA..terus-dan terus,jangan takut.ALLAH bersama kamu.


buku ini sesuai untuk muslimah yang baru bertatih macam saya:)
khas,

#syahidah syahirah,miera syikin,aisyah saironi,adila sungip,maizatul ezani.hawa.naimah.rabiatul adawiyah.TAQIAH,alina,jaja,yana...and all  5kAA'nians.



7 comments:

  1. Replies
    1. mana tahu dilupakan im always pray for u dear.hikhik,u je tak tahu :P

      Delete
  2. dear kak qur,
    alhamdulillah saya dipinjamkanNya kawan-kawan seperti awak.
    terima kasih.syukran.xie-xie.nandre.arigato.gracias.thank you
    tu je bhs yg saya tau
    btw,aefascea pun de jual selendang besar 60 inci insyaallah cukuplah nak lilit and tutup part dada tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. dear awak,saya juga bersyukur ada rakan seperti awak:)

      Delete