Saturday, November 2, 2013

makin Jauh

Assalamualaikum...

hati makin jauh.makin jatuh,siapa sudi sambut?

hujan jatuh berteman aku jatuh sendirian.
ALLAH...
makin jauh rasanya,makin terpinggir rasanya...
dan segalanya makin lenyap..
orang nampak aku gagah dalam mujahadah.
padahal serba serbi  aku lemah.
orang nampak aku bak Malaikat,tapi dia tak nampak sisi gelap syaitan.
lagi parah satu chapter kisah hidup kita pun dia tak tahu.

dulu jatuh ramai menyabut,kini jalan sendiri,
Tuhan nak ajar aku berdikari mungkin.
nak ajar aku rasa payah sendiri.
rasa payah sampai aku sedar sendiri,

bila orang tak pernah kenal kita yang dulu,
orang judge kita sesuka rasa,
dia tak tahu sakit perit kita,
dia tak tahu kita ni sebenrnya dahaga suntikan tarbiyah.
orang mintak kita nasihat,sebenarnya diri sendiri terlebih perlukan nasihat.
orang mintak kita semangat,sedangkan diri sendiri semangat terbang.

kadang terasa.
diri ni macam bukan diri sendiri.
macam fantasi.
macam berjalan atas titi,
yang takda pemegang kat kanan dan kiri
tunggu masa angin tolak
jatuh ke tepi.
sadis bila cuba jadi diri sendiri.
makin tak ramai yang mengerti.
macam perit ada dua watak yang diri sendiri takmengerti.
orang pandang kita aneh,
kita sendiri terfikir"aneh ke aku? "


kadang bila rasa diri dah makin jauh tersasar..
nak sangat  ada yang cakap "kau dah makin jauh Qur "
nak dengar sangat...sungguh rindu sangat nak nasihat,
bukan rindu nak beri nasihat.

nak sangat..nak...sangat...
pandang sekeliling macam sendiri.
sebab macam takda sapa paham kita,
senyum sedih kita,,takda sapa yg perasan,
senyum gembira kita. mereka takterkesan.
ye orang nampak kita macam..bahgainya dia,,,
happaynya dia,...
tapi..sikitpun orang tak pernah nak cuba..cari sebab "kenapa dengan dia?"
lama lama sendiri sedar..tak semua boleh nak paham kita.
tak semua orang boleh duduk bersama sambil bertanya "kau sebnarnya kenapa?"
tak semua orang nak tahu apa yang dah jadi sebenarnya.
yang orang tahu..."asal dia senyum,dia okaylah tu "
tiap hari berlalu sendirian sepi..sujud pengubat segala.

aku belajar satu perkara.
apapun jadi..
kau  rendahkan diri..mengadu di setiap sujud.
air mata.megalir.
bicara dengan yang Khaliq.
bicara dalam sendu...
Dia dengar.
Dia dengar.
sujud sendiri.tapi sungguh,,kau takkan rasa sendiri.
rasa terisi.
lepas bicara dengan Dia.
masalah kadang tak selesai mana.
tapi satu masalah besar hati Dia kasi jalan penyelesaian
yakni ketenangan...ketenteraman..

Masalah datang buat kita lagi tabah.
buat kita tak resah lagi.
sebab kita tahu "rupanya aku tak sendiri.rupanya Dia sentiasa menanti.Dia sentiasa merindui"
kalau sendiri aku lebih dekat dengan Mu.
pohon Kau titip secebis kekuatan,secangkir semanngat.

























1 comment:

  1. alwaysss for you gadis;) kau kuat yg macam aku kenal.pedulikan org lain be your self.jdi qurratu'aini yg aku kenal kini dulu dan selamanya..

    ReplyDelete