Monday, June 9, 2014

ini 2014

Assalamualaikum...

ya ini dah tahun 2014.ini dah tengah tahun dan hampir separuh tahun.dan hampir kepada Ramadhan juga.tapi..maaf baru hari ini entry ini tertulis dan terpublish mungkin.. biiznillah...

ye aku dah 19 tahun..dan aku kadang tak rasa aku ni dah besar.haha.
dan aku masih dalam laman tarbiyah.alahamdulillah.
makin besar,makin banyak benda nak fikir kan... belajar,kahwin.keluarga.masa depan.aish..
sape je taknak hidup bahagia.orang gila pun nak bahgiaa der...makin besar..makin banyak benda yg buat kau sibuk..kadang kau rasa...sibuk sangat aku ni sampai urusan dgn Tuhan pun boleh buat2 lupa.
ALLAH...kejam kan kita pada diri sendiri.
*nanges laju-laju*.

..terasa sekejap masa berlalu terasa sekejap semuanya...macam-macam ragam macam-macam cerita.

hidup ni macam tulah ada atas ada bawah.
ada senang ada susah.
ada pahit ada manis.
ada garam ada gula.
ada madu ada hempedu..
eh?

sampai tahap ni aku masih bernyawa.
sampai tahap ni aku masih boleh bergelak ketawa.
Tuhan.aku rasa..aku makin menjauh.
kadang aku tempelak diri sendiri.
kenapa aku macamni..
kenapa?

kadang tak faham dengan diri sendiri.
kadang tak pandai nak mentafsir manusia disisi.
kadang aku muak dengan pandaangan manusia yang sangka kita bak malaikat.
bak manusia suci dari noda.
ALLAH.kalaulah kau ada kat tempat aku.
apa kau rasa?

saat baru mula nak teguh.
orang yang paling dekat pergi menjauh...bukan sengaja dia pergi.tapi atas urusan tarbiyah diri.
lama-lama aku fikir...mungkin Tuhan nak ajar aku berdikari.kalau dalam urusan kecil pun kau tak mampu berdiri sendiri apatah lagi dalam urusan yang besar... lama-lama aku lapangkan hati...

saat semingu dua.saat dalam beberapa bulan sungguh susah aku nak adapt situasi ni.
aku cuba faham situasinya... aku cuma berdiam diri.
aku cuba tak mahu jadi diri sendiri lagi.aku cuba...
saat aku mula yakin dengan diri... saat aku mula yakin dengan org sekeliling... aku cuba jadi diri sendiri.
aku cuba..dan akhirnya aku jadi diri sendiri.yang ramai tak berapa nak tahu perangai aku ni..dok sohsehsohseh... akhirnya aku cuba kurangkan had lingkup.sampaikan orang kata aku ni sombong!
aku pekak kan telinga menahan sakit didada.biarlah manusia nak kata apa...
berpeganglah pada satu kata.."mereka yg betul2 kenal dengan kita sahaja yg akan terima baik buruk kita"
bila aku buat macamni salah buat macam tu orang kata salah..
lama-lama.aku ambil kata "biarlah aku selalu nampak salah di mata mereka"
 entahlah..kadang aku sendiri dah takut nak bagi kata-kata nasihat..
aku dengan cara aku sendiri.yang aneh dan.pelik ini.biarlah..aku dah tak peduli

.yang penting apa yang aku cari....ya..apa yang aku cari dalam hidup ni.
kadang aku rasa dah dapat.kadang aku rasa tidak...
dan aku hamba yang masih mencari,dan tercari...

sungguh aku tak tipu..
payahnya yang bernama istiqamah.
sakitnya yang bernama mujahdah.
sukarnya yang bernama ikhlas.

sungguh aku rindu saat pertama..sang hidayah menerpa...
aku rindu segala cakna tarbiyah.segala kata semangat.
bukan mudah nak jalani ujian sendiri..
walaupun ramai disisi kadang kau rasa sendiri.
jalan nak menuju Tuhan berliku.memang berliku..
aku jatuh berkali..
kadang aku rasa dah tak mahu bangun kembali.
tapi omputih kata "life must go on"
heh.kann..kan...selagi masih bernyawa dan bernafas
menyerah takkan bawak apa-apa...

saat ini.aku baru nak kenal apa erti sebuah kehidupan...bantu aku.bukan menghukum.
tolonglah pergi jauh-jauh sikap suka hukum menghukum manusia ni wahai orang sekeliling.!!!


dan ingat.senyumlah..dan senyumlah.selagi mampu.senyum walaupun pahit.senyum walaupun sakit.
ingat...saat paling indah saat kau sujud kau doa kau cerita lah segalanya pada Dia..walaupun Dia maha mengetahui.engkau luahkan sahaja....itulah manisnya hubungan seorang Hamba dengan Tuhannya..


tahun ni...tahun yang sangat sukar.
ALLAH kau mudahkan.jangan kau susuahkan dan aku mohon kesudahan yang baik dariMu ALLAH.

maaf dan pengertian aku pohon,sekian...








No comments:

Post a Comment