Wednesday, December 24, 2014

dulu aku nak jadi besar.

ASSALAMMUALAIKUMWARAHMATULLAHHIWABARAKATUH.
 (baca dengan makhraj yang betul agar setan segala setan lari..kah)


penah dak masa kecik-kecik ko rasa nak cepat-cepat besar?
pastu ko berangan ah boleh drive sendiri.boleh gi shopping sendiri.boleh buat sume sendiri yang kanak-kanak baya kau takleh buat? penahh leteew :D


ye aku dulu itu la..kecik-kecik dolu menggedik nak cepat besar.muahahah. tapi bila dah besar ko rasa Ya ALLAH ngapa lah cepat sangat aku besar ni. aku tak puas lagi meneroka alam remaja ini .puihh sangat __-
tapi itulah kenytaan yang aku alami..makin aku besar..makin aku rasa nak jadi budak kecik.hidupnya takde konflik hati dan perasaan yang macam vitamin b-complex (camnih ke eja?) bahahaha

makin besar jiwa gua ni macam makin sensitip tau.takde macam batu dan kayu sangat mcm zaman sekolah menengah.dolu apa orang kata aku tibai je,buat dek.ibarat angin lalu di pantai yang tenang sesekali ombak mendatang gitu lah aku buat suka aku la.janji aku tak kacau orang.pastu orang luah perasaan kat kau kau buat donno je.tapi tulah dolu sebatu-batu hati aku...membe aku cakap aku pendengar setiaaa.haaa.(aku taktaulah ni aku puji diri sendiri ke apa kan). kenapa aku batu dan kayu? sebab dolu aku rasa.bila buat perasaan gitu.jiwa kau jadi sado dan kebal tau..kadang walaupun sakit lah jugak.dri dolu orang cakap aku ni heartless aku mcm tak kisah sangat ah.
walaupun sebenarnya dalam hati ALLAH jelah tahu betapa aku telan semua.
dolu aku nak keluaq ayaq mataaa mak aih susuah do.ko cubalah buat mcm mana pun aku susah nak nanges lgi depan orang memang tah..mcm pelik klau aku nanges.masa ni jiwa hardcore memebrontak je kejenya masa ni ko rasa ko je betul.sumpah tak tipu.ni akulah rasa.
aku ponteng kelas sebab aku rasa,takguna belajar subjek yang ko tak suka.aku ingat.masa tu ustaz rauf pegang rotan acah-acah nak pukul aku.(dalam hati aku,ustaz tiap hai acah pggng rotan je) dia ceramah kat tepi telinga aku je.aku buat bodoh tahan gelak.sekali ustaz yg hensem pun berubah wajahnya,dan sedebik aku kena rotan.tapi kat tapak tangan aa.dalam hati isokey tak sakit,bajet sado..lepas kena rotan aku baik sikit ah.cuma kadang aku geramlah jugak selalunya aku lah yang kena tazkirah ekspress. membe lain lagi dasat tapi ustaz syg aku lebih kot,sbb tu dia perasan je kalau aku buat alah.bahaha lps tu aku datang kelas jugak..tapi lambat..prinsip aku berubah dah masa tu...better late than never kan? aku ingat sampai sekarang ustaz cakap macamni "kalau tak belajar nak jadi apa,kalau takda ilmu macam mana nak hidup kalau korang berdua ni anak orang adada sekali pun kalau tak belajar hbis jugak harta bapak korang tu"

masa tu mcm insap laahhh kejap,kejap je aaa.hahah.aduii. dalam fasa ini aku rasa..cepatlahh aku besar.aku taknak sekolah dahh.konflik remaja tahap 3 macamtu aa.masa ni barulah nak kenal kapel-kapel jugak.
yelah ko tengok membe kau.kau pun rasa nak jugak ada partner an.dolu.


tapi semua tu macam bertukar la bila kau dah alami fasa kedua remaja..ko dah naik umo 16-17.masa tu ann rasa nak feminin je.rasa nak ayu je.maka mula lah belajar cara-cara dress up sikit,belajar selok belok dunya keji sikit.kahkah.belajar lah cara nak jadi fames.nak jadi budak batak hot.belajarlah cara-cara nak up.masa ni fasa krisis identiti ko baru nak kenal diri sbenar apa.kau belajar erti persahabatan.masa ni aku heartstone pasal cinta sebab aku dah pernah frust so aku malas nak fikir masa ni aku fikir masa depan je aa.aku mula hidup dekat asrama.mula be independent sikit.aku macam culturshock sikit, homesick.sebab aku tak pernah buat kerja serba serbi sendiri dan secara manual.cuma mak aku kecik2 lagi masa darjah satu nasib dia aja aku iron baju tau.so iron baju tu takde lah masalah sangat.yang jadi masalah sebab jauh dari parents tu aa.pastu aku tak berapa paham budaya situ.yelah memulakan.lama-lama kau biasa laa.membe pun tak ramai.aku kawan dengan orang yang tegur aku je dulu sebab aku ni bukan bangsa yang peramah.orang mualakan baru aku boleh jalan.kau okey,aku okey camtu lah prinsip aku.haha tak senonoh kann.aku selasa dengan dunya aku....bila dah besar baru aku perasan aku ni cengeng rupanya,aku manja dengan orang yang aku selesa.


makin hari,aku perasan personaliti aku memang jd berubah sepenuhnya.sensitif dan lemah.aku dah takde hati sado macam dulu.masih lagi minah yang perahsia.yang duduk sorang-sorang pastu tulis apa kau rasa.ye aku jadi macam tu..aku jadi lemah.entah kenapa.aku tak tahu.
aku ni jenis  tak kesah orang nak kata aku apa aneh ke.(tapi sebenarnya aku peduli dalam diam).kalau kau nak kawan dengan aku.kau kena terima baik buruk aku.tanak ye sudah.dan itulah fasa nak cari kebenaran.sebenarrnya masalah paling besar dalam hidup ni kan konflik dengan diri sendiri. dan semuanya macam berubah bila kau dah makin besar.makin jauh kau kena fikir.makin besar tanggungjawab kau rasa.makin kau serius nak fikir pasal hidup.
setiap fasa hidup kita ni.memang akan ada satu keadaan yang sukar.



kini? entah aku tak sedia nak kata apa-apa.cuma sekarang aku kenal satu sisi diri aku lagi dalam relationship.dalam persahabatan dan dalam kehidupan.aku belajar menghargai manusia.aku belajar tak hidup dalam dunya aku sendiri...mungkin.aku nak masuk 20 ah.ye 20macam mimpi pun ada.
dugaan yang datang bila makin deawasa ni lain..sangat lain..

 aku mintak satu je kat Dia.cuma bagi aku kuat,redha dan lapang dada.itu je aku mintak .
dah tu je aku nak bebel.

bukan hidup namanya kalau takde dugaan

No comments:

Post a Comment