Thursday, April 2, 2015

lenyap






Nanti aku akan pergi.
lenyap perlahan-lahan seperti kau pinta.

Saat itu.

Kau buat pilihan.
Cari aku dan tetap disisi.
Atau tinggalkan aku dan biarkan aku terus menangisi.

Haurah berjalan kakinya melangkah sayu.jiwa tak dapat dibendung nota puisi dicatit ditutup perlahan.
Bertahun berlalu,
Bertahun terasa masih sama.

Bukan tak Cuba melangkah.
Mencari diksi baru diri,
Tapi hampa dia temukan Jawapan makin tak bertitik.
Dia lari bawa diri ke bandar acheh yang takda sapa yang kenali.
Sunyii sepi.

Dia berhenti di kaki lima.
Melepaskan lelah.
Sambil2 memetik picu lensa.
Perlahan buku Hitam usang yang menjadi peneman yang setia menadah helaian bagi meluahkan rasa.

Tangan lekas meneruskan bait coret.

"Ada manusia yang memang tak ingin kau disisi.
Sampai satu saat,dia menghitung hari-hari bila kau akan pergi,
Kerna kadang dia merasakan aku adalah perkara yang membebankan benak dia.
Lantas jika dia memilih meninggalkan,
Aku memilih,Jangan jadi manusia yang pentingkan diri,
Lepaskan walau kau rasa sakit,
Lepaskan walau kita tak rela,
Lepaskan walau luka nya dalam,
Lepaskan walau lama mana masa kau Cuba berganjak dari nyata.
Pantaskah kamu rasa bahagia dengan orang yang kamu sayang menggap kamu satu beban yang Susah untuk difikirkan?"

Haurah tutup kembali nota usang itu
Tanganya cepat merakan figura anak kecil yang kelihatan comel diagah ibunya
Dia palingkan wajah ke kanan tampak sepasang tua sedang bercanda riang.
Dia tersnyum.
adakah Akhir aku begitu?
Persoalan masih bersisa.

Dia terus berjalan di balik pasar-pasar itu.kerenah manusia tak pernah sama.
Hatinya kaku.
Jasad beku.
Lidah kelu.

Matanya tepat memandang figura lelaki di balik manusia itu.
Dia tak bermimpi ya dia muncul di depan mata setelah sekian lama.
wajah yang menghantui dirinya,nyata berdiri di depannya.
Setelah sekian lama dia menyepi meniggalkan Haura terkapai.

Lelaki itu juga terpaku memandgnya dia berjalan makin mendekat.
Haura berdebar,fikirannya menerawang,kaki di ayun laju.

Lari.

"Haurah!! Haurah"

Suara lelaki itu.semakin menyaring mengejar langkahnya.
Haurah tidak peduli makin pantas kaki nya memecut laju.
Fikirannya satu,"lari balik hotel"
Sejujurnya dia tak bersedia lagi mengahadap lelaki itu.

BerSambung....



1 comment: