Wednesday, May 13, 2015

kita kongsi

Bismillah,

maaf laa engkorang yang tunggu sambungan cerita lenyap tu, tak terasa nak update,cuma malam ni i just wanna to share something.


Nak cerita lebih pun kita takdelah baik sangat,takdelah serba Serbi sempurna.tapi semua org mesti ada niat nak jadi lagi baik ,nak jadi lebih soleh,soleh walaupun sikit,same as me.
Perasan tak,apa yg kita mintak dekat Tuhan kebanyakkan Dia dah makbulkan,
Kadang bukan dalam bentuk yg kita nak tapi dalam bentuk yang kita perlu,
Do you believe the power of dua?

Yes I do,DOA senjata mukmin.

Sebelum tu,alhamdulillah bi ni'matihi,
Doa ni kan pasangan  dia dgn usaha,usaha ni macam2 Jeniis.

Do you know what,base on my experience kan,
Ajaibnya doa ni..

I'm not the type student yg pandai,entah rasa biasa2 je.
Hari tu dapat result pun unexpected sangat,ya Allah masa tu aku nanges.

Tahu tak sebelum dpt keputusan yg macam tu,berapa bnyk ujian Allah kasi kat aku?
Banyak..sangat banyakk.tapi you need to believed that,jangan letih diuji.
Dari awal aku masuk f6, aku dah nanges, aku rasa macam tak boleh bawak semua ni,
Lepastu kan tambah pulak,membe2 kau semua masuk ipt kau je mereput dekat f6,
So engkorang rasa laa yang betapa aku depress. Belum cerita sakit,belum cerita aku jadi cultureshock duduk dlm bi'ah(suasana) skolah agama, lama jugak la aku nak hadam, lama jugak aku nak cari identities,lama jugak aku nak selesa dlm suasana macam tu awkward kot,

Walaupun masa tu aku ni Baru step nak jinak2 dengan agama n dgn orang2 baik.
Bab pakaian tu takdelah Susah sangat nak ubah sebab sblum langkah duduk situ,I made a bby step dlm pakaian yg basic tutup kan...walaupun begitu..aku paling lemah..selemahnya bab ikhtilat..paling....Allah.

Allah nak uji lagi,ujian orang sekeliling.yang menagata,yang tikam belakang yang macam2 laa..aku malas nak ambil tahu,buat lah apa pun janji engkorang bahgia.,aku ni bukan bangsa yang peramah,bukan.kalau aku rasa selesa dengan orang tu aku tak heran nak buat apa pun.. Aku Jenis org yg take time nak mesra,tapi kalau pestime jumpa aku rasa selesa maknanya org tu aura diaa lain macam.haha.special laa gitu.hampir berbulan gak lah nak rapat dgn classmate.sebab gua ni jnis paranoid punya orang.

Tu belum cerita ujian nyaa tak dpt dtg kelas,selalu skip kelas..sem1 aku bnyk tuang kelas smpai cikgu komplen,tapi tuang bukan saja-saja,kesihatan aku tak mengizinkan,aku takut bila aku dtg skolah jadi beban dekat member2,walaupun dorang tak rasa mcm tu..
Sebab masa aku f5 aku dah bnyk susahkan member aku,and then one day tu ada seorang cikgu tu,cakap kat aku camni masa tu aku  separuh  sedar,myb cikgu tu fikir aku tak dengar,menikam Beb ayat dia..."awak tahu tak kalau awak selalu sakit2 mcm ni, menyusahkan kawan kesian diorang semua nak belajar.n class terganggu sebab awak,kalau sakit jgn dtg", sentap la jugak. Sejak hari tu aku being independent Cuba taknak susahkan org,lagi lagi mak
 ayah aku n org2 yg dekat dgn aku.sebab tu aku ni kenal ramai org tapi tak ramai kawan.
Sebab tak seronok pun tgk semua org susah sebab kita.
So bila dah besar dah f6 tu, I control n handle my self sendiri,masa first year tu takde pun member yang tahu,tapi sebab dah terlalu kerap sakit,n aku pernah pengsan depan dorang I decide to story.kalau tak memang aku tak bg tahu pun.


Pastu,yang aku belajar secara tak formal dekat f6 ni, alma'thurat..hemm Malu gila,aku festime tgk dorang baca alma'thurat pagi-pagi terkial laa nak fasih,sebab seblum tu aku boleh kira dgn jari berapa Kali je aku pernah sentuh almathurat tu.. Sedih kan..sedih dengan diri sendiri..T.T,

Dah second year tu aku rasa macam alhamdulillah la dah terbiasa sikit2.
Second year semua,bila ujian tu dtg.wallahi.kau rasa lebih kuat,walaupun kau menangis...
Allah lah Saksi,betapa air mata aku bnyk Kali jatuh.seblum tidur je mesti aku rasa nak mages Dan memang aku nanges.yelah kau jauh dari parents..kalau paper mesti taknak ngadu sangat sebab takut depa risau.kalau ngadu pun benda happy2 jer,Beban kerja skolah,Beban masalah.dengan kau nak tahan sakit lagi.. Siapa je tak rasa lemah? Kuat mana pun,satu saat memang kau rasa tak tertanggung.pernah je sebab ujian berat sangat...sakit sangat,satu hari tu,aku tak sedar pun aku menangis masa solat maghrib..selalu kalau aku nak nanges dalm solat pun aku tak tunjuk depan housemate... Tapi sebab hari tu memang aku rasa lemah gila...lemah sangat.
Masa tu dari Awal hingga akhir solat air mata aku tak berhenti,sampai housemate aku risau tgk aku.Lps nanges tu rasa lega walaupun prob aku tak selesai lagi.sejujurnya aku rindu nak menangis mcm tu lagi.nak Allah dekat dgn aku lagi.


Wallahi org yang dekat dgn aku semuanya baik2.
Housemate aku..roommate aku,classmate.wallahi aku jadi Saksi dorang Susah payah dengan aku.ikaa.Sara.Mira.alin.syifa.Sapik dan Men.
Dan aku belajar satu benda.walaupun diri kita serba kurang,dalam keadaan susah.,kita mudah kan Jaln org.kita tolong org walaupun kita sendiri tengah susah.itu prinsip aku pakai smpai sekarang,jangan kedekut duit dan ilmu.jangan sekali.


Lagi satu,bila kita tengah belajar ni rajin-rajin minta doa kat Allah,rajin2 bangun malam,rajin2 korban tidur sepertiga malam.sebab org tuntut ilmu dia dekat dengan Allah,sebab tuntu ilmu tu jihad. tahajudlah seminggu sekali paling malas pun.kalau kita boleh stay up sebab nak study takkan takleh nak stayup sbb nak tahjud dua rakaat je.
Solar dhuhaa,rajin-rajinkan..sebab dekat sapa lagi kita nak minta rahmat kalau bukan dari Allah? Lagi satu..alQuran..jgn tinggal..sehari kalau tak baca Malu la kita kat Allah.kalau buku untuk belajar kita struggle study,takkan Quran sehelai pun kita takde masa baca?
Jaga hubungan dengan parents,the important one,aku sebab dulu belajar jauh,rasa hilang satu keberkatan,tak dpt tgk muka parents tak dpt cium pipi tgn dorang sebelum pi skolah.
Doa untuk mak ayah..jgnlah malu minta doa dari depa.aku selalu kalau call depa aku cakap camni "mak doakan kite tau" cakap je walaupun depa sentisa doakan.sebelum exam aku mesti call parents,wajib.mintak doa..mintak nasihat...sampai Sekarang mcmtu.lagi satu hati ni kan selalu tedetik,kalau Allah nak tarik nyawa aku..tarik lah masa aku tengah sibuk tuntut ilmu, tak salah rasa nya ada niat macam tu,siapa taknak husnulkhotimah kan...

Dan sbnrnya langkah kaki aku masuk f6 ni,sebab depa,depa tak paksa tapi depa rasa ity yg terbaik buat aku dan kakak2 aku selalu pesan cakap mak abah tu selalu betul.kita tak pandai manager,kita tak hebad mana kalau,kita dgr cakap depa kita dapat sesuatu yg kita sendiri tak sangka.. Aku percaya,setiap jalan yang kita ambil diringi dengan kehendak mak ayah kita,dengan redha depa.
Kat situ memang ada 100% keberkatan.makbapak redha Allah redha.

Doakan jalan2 aku yang seterusnya,jadi budak solehah berjaya dunya akhirat.

Buat yang masih setia disisi dan dia yang sentiasa di hati dan sudi menemani,sebab kekuatan yang kau tunjuk,aku malu sendiri,,aku tahu semua org diuji.kau aku.kita diuji.aku ucapkan terima kasih,moga Allah balas segala keikhlasan yang korang bagi dengan ganjaran yang sebaiknya dan asbab2 doa dari korang aku masih teguh berdiri. Alhamdulillah.


Dan aku bukan malaikat,dan bukan jugak manusia yang alim,apatah lagi sempurna.

Terima kasih.














No comments:

Post a Comment